פאדו ואמנות – 3 הרצאות יולי- אוגוסט 2020

פאדו ואמנות בפורטוגל- קארין עדן ב3 הרצאות חדשות

21.7 פאדו כמופע חזותי

מאז המאה התשע-עשרה ועד היום, הייצוג החזותי של זמרי הפאדו השתנה באופן דרמטי כפי שנראה בתקשורת, באמנות, באיורים, בקולנוע ועוד. הנראות שלהם מסמנת את השינויים באופנה וברעיונות שאפיינו כל תקופה בפורטוגל וברחבי העולם לעתים באופן שעורר סערות.

כיצד מראה הפאדו נקשר לתחום המגדר, אופנה, רעיונות פוסט-מודרניים ועכשוויים ואידיאולוגיות פוליטיות? האם ייתכן שדיוויד בואי, פרדי מרקיורי, לאונרד כהן ואפילו הזמרת שר היוו השראה עבור זמרי הפאדו עד כדי שינוי המסורת לחלוטין?

 

28.7 הציור ששינה את הכול: O Fado, 1910, ג'וזה מלואה

בשנת 1910, ג'וזה מלואה עשה את הבלתי ייאמן; הוא הכניס את מוסיקת הפאדו – השירה העירונית המסורתית של פורטוגל – לתוך עולם האמנות בפעם הראשונה. במעשה אמיץ זה כשהוא מציג עבריין ידוע וזונה מהשכונה הענייה מוריירייה בתוך חדר אפוף עשן כשהם שרים את השירה העצובה בעודם לוגמים יין, הוא הדגיש את כל מה שהפורטוגלים ניסו להדחיק.

מהמאה התשע-עשרה, מוסיקת הפאדו זוהתה עם המעמדות הנמוכים של ליסבון: זונות, שיכורים, עניים, עבריינים וסרסורים. בעקבות רוחות של שינוי במימד הפוליטי, הפאדו מצא דרכו לתוך החברה האריסטוקרטית, זכה להכרה בינלאומית ואף התווסף בשנת 2011 לרשימת אונסק"ו לשימור אוצרות מורשת תרבות. עם העלייה בפופולריות, הייצוג החזותי של הז'אנר נעשה מובהק: בקבוקי יין, קופסאות גפרורים, גיטרה פורטוגזית, צעיף, וכמובן הציור האגדי של מלואה.

הציור "הפאדו" מראה את הפאדו האמיתי – הגודל, האהבה, הכאב והנוסטלגיה – ומהווה סמל של פורטוגל ושל הזיכרון הקולקטיבי שלה.

 

Saudade 4.8 : אמנות בפורטוגל

פורטוגל, המדינה-כמו-כפר, נכנסה בשנים האחרונות למפת עולם התיירות באופן חסר תקדים. אבל לצד רוחות של שינוי, היא עדיין מנסה לשמור לעצמה את האותנטיות הכה ייחודית לה.

אמנים, מעצבים ואדריכלים עוסקים בשאלות של אקולוגיה, מסורת וחידוש, היסטוריה וקידמה, מלאכות מקומיות לעומת ייצור המוני, זיכרונות טראומטיים ממשטר טוטליטרי וגעגוע לשנים שבהן פורטוגל הייתה אימפריה חובקת כל.

כשהרגש מלווה אותם ואת התרבות שלהם, הם שומרים על זיהות לאומית חזקה ומביטים קדימה בתקווה מבלי לשכוח את עברם המפואר- זו העצבות המתוקה של פורטוגל שמאפיינת אותה כל כך, זו המשמעות של המילה הבלתי ניתנת לתרגום Saudade, זו הדרך היחידה להבין אותם, וזה הגרעין שמצוי בליבה של  מוסיקת הפאדו.

*הקישור יישלח אליכם במייל, כשעתיים לפני תחילת כל הרצאה ב 16:00
* בגמר כל הרצאה תינתן אפשרות לשאלות
* משך כל הרצאה כשעה
*במידה ויש קושי כלשהוא בהתחברות ניתן לכתוב בווטסאפ למס' נייד 0544347213
*למי שלא יוכל להשתתף בהרצאה -יישלח קישור להקלטה של ההרצאה

תאריכי ההרצאות

יום ג', 21.7.2020 – 18:00 פאדו כמופע חזותי

יום ג', 28.7.2020 – 18:00 הציור ששינה את הכל: 1910, O FADO ג'וזה מלואה 

יום ג', 4.8.2020 – 18:00 Saudade : אמנות בפורטוגל 

אמנות בפורטוגל

הציור ששינה את הכל

פאדו כמופע חזותי