אלה פיצג'רלד – 100 שנים להולדתה

אלה פיצג'רלד – זמרת הג'אז הגדולה מכולן

“Ella Fitzgerald” by Cliff is licensed under CC BY 2.0

מאת: רז סקלס, גיטריסט ג'אז

בעיניי, אלה פיצג'רלד היא הזמרת הגדולה ביותר בתולדות הג'אז. אני מניח שאני פותח כאן ויכוח עם חלקכם אבל עושה זאת עם חיוך גדול ואהבה רבה לזמרים נוספים שלא אכתוב עליהם היום.

אלה נולדה ב-25.4.1917 לבני זוג לא נשואים. אמא שלה עברה לניו יורק (יונקרס) עם בן זוג חדש ושם נולדה לאלה אחות. אמה עבדה במכבסה וגם כטבחית בעוד אביה החורג עסק בעבודות מזדמנות כולל עיסוקים לא חוקיים בשרות המאפיה. אלה סיפרה שבילדותה רצתה להיות רקדנית ונהגה לשחק בייסבול וללכת להופעות בתיאטרון אפולו.

כשאלה היתה צעירה, אמא שלה הביאה הביתה תקליט של קוני בוסוול ואלה התאהבה בשירתה. היא גם מאוד אהבה את לואי ארמסטרונג ואת בינג קרוסבי.

ב-1932 אמה נפטרה כתוצאה מפציעה בתאונת דרכים. אלה עברה לגור עם האחות של אמה, וירג'יניה, לאחר ניסיון לגור עם אביה החורג. אביה החורג נפטר זמן קצר לאחר מכן ואחותה עברה לגור איתן. אלה הידרדרה מאוד בלימודים בעקבות הטרגדיות שפקדו את משפחתה. היא נעדרה לעיתים מהלימודים ועבדה כתצפיתנית בבית בושת. לאחר שנתפסה ע"י המשטרה היא נשלחה למוסד לעבריינים צעירים שם קיבלה מכות וסבלה מאוד. בסופו של דבר ברחה מהמוסד וחיה ברחוב לזמן מה.

את פריצת הדרך שלה עשתה אלה פיצג'רלד ב-21 בנובמבר 1934, בגיל שבע עשרה בתיאטרון אפולו בהארלם, ניו יורק. שמה עלה בהגרלה השבועית של התיאטרון, והיא זכתה בהזדמנות להופיע בערב "כישרונות צעירים" של התיאטרון. אלה תכננה לרקוד, אבל נרתעה מ"האחיות אדוורדס", צמד רקדניות מקומי, והחליטה במקום זאת לשיר, בסגנון קוני בוסוול. היא שרה את "ג'ודי" וזכתה בפרס הראשון, בסך 25 דולר. מאותו רגע היא ידעה שהיא רוצה להיות זמרת לכל חייה. עם התזמורת באותו הערב הופיע הסקסופוניסט בני קרטר, שהתרשם מכשרונה הטבעי של אלה. הוא החל להכיר אותה לאנשים שיוכלו לקדם את הקריירה המוזיקלית שלה, ובמהלך הזמן נעשו השניים חברים קרובים ואף הופיעו יחד.

היה לי חשוב לתאר את ילדותה ונערותה של פיצג'רלד כדי שתכירו את הקשיים שעברה בצעירותה. כעת אפסיק לסקר את הקריירה של אלה פיצג'רלד באופן כרונולוגי, ואספר לכם על יכולותיה המדהימות כזמרת שהשפיעה על דורות של זמרות וזמרים.

אלה היתה זמרת עם מנעד רחב מאוד של כשלוש אוקטבות, מה שאיפשר לה לשיר גבוה וגם נמוך. מומלץ לצפות בסרטון המדהים הזה, שמדגים מצוין את המנעד שלה, מנמוך לגבוה.

אלה הושפעה משירת הסקאט של לואי ארמסטרונג והפכה לזמרת סקאט משובחת להפליא. דוגמאות בהן ניתן לשמוע את השפעת הבי בופ עליה לצד הומור שתמיד חסר לי בג'אז, כוללות את Blue Skies  ו-How High The Moon.

 

והנה דוגמא לפרשנות נפלאה לקטע הידוע של ג'ובים, One Note Samba. כמה הנאה והומור!

אני די בטוח ששמתם לב כמה אלה מלאה באהבה למוזיקה שהיא מבצעת וכמה משמעותי לה לתת מהאהבה הזו לקהל. היא היתה פרפורמרית חסרת פשרות ותקשרה נפלא עם הקהל. אלה היתה זמרת בלדות ברמה כל כך גבוהה שהמוזיקאים עצמם שיבחו אותה על כך.

יכולת מאוד חשובה של אלה פיצג'רלד היא הפרשנות האישית של מלודיות הג'אז הידועות כמו All Of Me בו היא מזיזה תווים, משנה קצב ובונה פרייזינג משלה. ג'אז ווקאלי בשיאו.

לסיכום יכולותיה, אלה היתה זמרת סקאט מצטיינת עם יכולות טכניות מבריקות, פרייזינג מעולה, מנעד רחב, שליטה בשפת האלתור (בי בופ), יכולת הבעה נפלאה וקשר חם וישיר עם הקהל שלה.

השנה נציין 100 שנים להולדתה של אלה פיצג'רלד, ובסדרת ג'אז חם תתקיים הופעת הוקרה עבורה. הזמרת המצוינת קים ניילי (Kim Nalley) תקיים הופעות עם הפסנתרנית הקבועה שלה ובליווי נגני ג'אז ישראלים משובחים. אני מאוד ממליץ על הופעה זו. כדאי שתדעו שלקים יש מנעד של שלוש וחצי אוקטבות, ובכלל, היא אשה מדהימה ורבת פעלים בתחום הג'אז והבלוז, וגם שחקנית, היסטוריונית ובעלת מועדון ג'אז לשעבר.

קרדיט תמונה אלה פיצג'רלד: “Ella Fitzgerald” by Cliff is licensed under CC BY 2.0