פיוז’ן בג’אז

KJ In Red

KJ In Red

מה אומרת לכם המילה פיוז’ן?

יש כמה הגדרות למושג ובהקשרים מגוונים אבל אני מתכוון בהקשר לג’אז כמובן.

פיוז’ן זה שילוב של ג’אז עם סגנונות אחרים. אז למה פיוז’ן? כי בקרוב תגיע לארץ הזמרת /הגיטריסטית/ המלחינה הנפלאה והמיוחדת במינה KJ Denhert  הישר מהביג אפל.

היום אספר לכם בקצרה על פיוז’ן, על המושג Singer Song Writer  ועל הקשר שלהם ל-KJ.

 

הרוק נ’ רול שהתפתח בשנות החמישים  והגיע לשיאי פופולריות בשנות השישים (ביטלס , רולינג סטונס ועוד) סחף את הצעירים בשל תכניו המרדניים , הקצב הרקיד ובעיקר פשטותו המוסיקלית.

מול הסחף של הרוק נ’ רול עמדו חבורת ג’אזיסטים  מהזרם המרכזי, מודלי וג’אז חופשי שבעצם לא הייתה בידם תשובה הולמת. הג’אז האוונגרדי הרחיק את הקהל – לא היו בו מלודיה והרמוניה מוגדרת וגם הצורה לא הייתה ברורה . בניו יורק, שבעבר הייתה עיר שוקקת במועדוני ג’אז, נותרו רק שישה מועדונים פעילים באופן קבוע. למוזיקאים לא היתה מספיק עבודה.

 

הביטלס

הביטלס

עבור מוסיקאים רבים השילוב בין ג’אז לרוק היה הפתרון היחיד כמעט והם בעצם יישמו את האמרה: If you can’t beat them …Join them !!! . היה זה פיתרון אומנותי ששילב בין ההרמוניה והאלתור הספונטני עם מאפיינים קצביים של הרוק. כלי הנגינה ברובם הפכו חשמליים כולל מקלדות חדשניות.

מיילס דייויס היה מוזיקאי ענק שידע להתאים את עצמו וכבר ב-1969 הקליט אלבומים ראשונים של ג’אז רוק. הנה דוגמא בה תוכלו לשמוע את התמימות וחיפוש הדרך של מיילס וההרכב החשמלי שלו.

 

הסגנון התפתח וקמו הרכבים מגוונים ביותר כמו ה- מהווישנו אורקסטרא של ג’ון מקלפלין (1972). הנה דוגמא מההרכב האגדי של ג’ו זאווינול וג’אקו פסטוריוס, “תחזית מזג אוויר” מ-1977. הרכב מאוד מיוחד ומתוחכם בעל צליל ייחודי החל בהלחנה וכלה בנגינה של

Miles Davis par Herman Leonard

Miles Davis par Herman Le

זאווינול ופסטוריוס (ממציא הבאס פרטלס , ללא סריגים). הרכב נוסף שבלט בשנות ב-70 היה Return to forever הרכב של צ’יק קוריאה וסטנלי קלארק עם אל די מיולה ולני ווייט. במקביל גם הרבי הנקוק שילב ג’אז עם מקצבי פאנקי. בשנות ה-80 , צ’יק קוריאה הקים הרכב שנקרא אלקטריק בנד והם היו מהבולטים בפיוז’ן.

 

כל ההרכבים שציינתי עד כה המשיכו גם לנגן ג’אז מהזרם המרכזי במקביל לחיפושי הדרך הנ”ל.

יש עוד הרבה מאוד מה להשמיע בתחום הג’אז רוק אך ברצוני להשמיע עוד שני קטעים שקשורים לשילוב של ג’אז עם סגנונות אחרים. ראשית כל השילוב של מוזיקה מהמזרח הרחוק עם ג’אז.

ג’ו האריוט, אלטיסט בריטי הקליט אלבום נפלא ב-1966 והנה קטע ממנו שמשלב יפה מאוד בין כלים מערביים לכלים הודיים מסורתיים. אלבום זה השפיע על ג’ון מקלפלין שחלק מהקלטותיו המובחרות בוצעו עם מוזיקאים הודים, למשל עם נגן הטבלה זאקיר חוסיין.

קיימים עוד כל מיני שילובים פיוז’ניים אך בשלב זה בואו נעבור ל-KJ ולקשר שלה לפיוז’ן (אני מקווה שקראתם עליה קצת בקישור למעלה).

 

הסגנון של KJ משלב מרכיבים מכל מיני מוזיקות. בדוגמא הראשונה תוכלו לשמוע

Mahavishnu Orchestra

Mahavishnu Orchestra

את KJ מבצעת שיר מקורי בו מצויים מרכיבים מוזיקליים מגוונים. אחרי הפתיחה, כניסת גרוב ברזילאי עם הרמוניה ג’אזית לחלוטין וממנו יציאה לגרוב פאנקי ובהמשך הם מנגנים ג’אז רוק כולל סולואים. הרכב נהדר.

דוגמא נוספת קשורה לכך ש- KJ היא Singer Song Writer. מושג זה מתאר זמר/ת שכותבים את המוזיקה, המילים וגם מבצעים את שיריהם. ברוב המקרים גם מנגנים בכלי אחד או יותר.

KJ זמרת מדוייקת בעלת אופי בלוזי- גוספלי- ג’אזי ולצד זה יש בה צד קצת פולקי. הנה שיר רגיש שניתן לשייך לסטייל שהוגדר פעם Urban Folk.

 

בדוגמא הבאה האזינו לגרסת כיסוי מגניבה לחלוטין לשיר שכולכם מכירים. עיבוד נהדר לדעתי.

לסיכום, KJ היא פרפורמרית ענקית שמתקשרת נפלא עם הקהל שלה, משלבת בין סגנונות פופולאריים לג’אז, זמרת בעלת הבעה מרטיטה, מעבירה את המסר באופן הכי ברור ורגיש ולצד אלו היא מוזיקאית טובה מאוד ומנגנת גיטרה עם גרוב אדיר וסאונד נהדר.

Zakir Hussain

Zakir Hussain

היא תגיע לישראל עם בנט פסטר בפסנתר וילוו אותה צוות ישראלי מעולה שיכלול את לני סנדרסקי  בסקסופון, אסף חכימי בבס וגשפר ברטונצ’ל בתופים.

 

שלכם,

רז סקלס