כרמן סוזה

כרמן סוזה שאם אינכם מכירים אני בטוח שתתאהבו בה בקלות כי היא זמרת מקורית נפלאה שמשלבת בין המסורת של השירה הפורטוגזית/קריאולית של קייפ ורדה עם ג'אז ועוד.

כרמן נולדה להורים ילידי קייפ ורדה שהיגרו לליסבון בירת פורטוגל ב-1981. כיום גרה בלונדון.

היא ביקרה בקייפ ורדה כילדה ולאחר מכן פעם נוספת ב-2010 , אך למרות זאת היא גדלה כדוברת קריאולית לצד הפורטוגזית. כבר בגיל צעיר היא התחילה לשיר גוספל במקהלת הכנסיה.

הוריו של סוזה שמרו על קשר עם חבריהם ומשפחתם בקייפ ורדה וכרמן שמעה בבית את המוזיקה של מולדת הוריה בכל ילדותה לצד צלילים מקולוניות פורטוגזיות נוספות.

לאחר שנה באוניברסיטה היא החליטה לעזוב את הלימודים ולפצוח בקריירה מוזיקלית.

ב-1999 החלה כרמן לעבוד עם הבסיסט תיאו פסקל שהיה המנטור שלה ומנגן איתה עד היום.

המפגש ביניהם התרחש כאשר כרמן ניגשה לאודישן להפקה מוזיקלית בהובלתו של פסקל.

כרמן סוזה מנגנת פסנתר וגיטרה, מלחינה את שיריה בעצמה או בשיתוף עם הפרטנר המוזיקלי שלה תיאו פסקל. היא בעצם סינגר סונגרייטר במובן הקלאסי של המילה.

ההעדפה שלה לשירה היא השפה הקריאולית אך היא שרה גם באנגלית, צרפתית ופורטוגזית.

את אלבום הבכורה שלה (Ess ê nha Cabo Verde) היא הקליטה ב-2005 והנה הקטע Cabo Verde מהאלבום אך בביצוע חי. באלבום היו שירים מקוריים המשלבים בין המסורת המוזיקלית של קייפ ורדה עם ג'אז.

ב-2012 הקליטה כרמן סוזה אלבום דואו עם תיאו פסקל והחליטה לתרום את מחצית מההכנסות שלה מהאלבום. המודעות החברתית הזו מיד מחברת אותי לסזריה אבורה.

לאלבום שני שמות: Dou וגם London Acoustic Set והוא הוקלט חי במועדון. הקטעים הופיעו כבר בהקלטותיה אך קיבלו עיבוד חופשי באווירה חיה לונדונית עם הרבה פרשנות ואלתור במקום.

הנה קטע בדואט עם תיאו פסקל , בהופעה. מדובר בשיר הידוע של הורס סילבר (מוצאו מקייפ ורדה) Song For My Father ושימו לב לנגינה המיוחדת בקונטרבס. האלתור של כרמן מאוד חופשי ולאו דווקא בשפה ג'אזית מוגדרת אלא משהו ספונטני אינטואיטיבי.

אלבומה החמישי kachupa כלל את הסטנדרטים הידועים Donna Lee של צ'רלי פרקר ואת השיר הפופולארי My Favorite Things. שימו לב איזה ביצוע מדליק לדונה לי ! יש משהו מאוד זורם ונעים בביצוע והאלתור שוב מאוד חופשי לא בסקאט אלא בשפה אישית מאוד מסקרנת והומוריסטית.

החל מהצלחת אלבומה הראשון ועד היום , כרמן סוזה מופיעה במועדוני ג'אז, בפסטיבלים ברחבי העולם ולא רק בתחום הג'אז. יש לה עדת מעריצים נאמנים.

ביולי 2017 תופיע כרמן סוזה בישראל עם תיאו פסקל. יצטרפו אליהם עמית פרידמן המדהים בסקסופון ורוני צדיק הגרוביסט בתופים, לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים לחצו כאן>>>

מאחל לך הנאה רבה בהופעה

רז סקלס