נט קינג קול

נט קינג קול היה זמר מדויק עם הבעה עמוקה ויכולת לפרש ולהגישNat_King_Cole_(Gottlieb_01511) טכסט בדרכו האישית. העובדה שהיה גם פסנתרן השפיעה על שירתו וגם על ההלחנה שלו מפני שהיה מחובר גם למהלכים ההרמוניים, ליצירת מלודיה ולתכנים תיאורטיים. העובדה שלמד לנגן סגנונות מגוונים אפשרה לו להבין ולהתפתח בתחום ההלחנה תוך שמירה על קשר עם הכנסייה הבפטיסטית (שחורה).

נגינתו של קול בפסנתר הושפעה מנגינתו של ארל היינס והוא ליווה את עצמו בצורה קצבית ומעניינת תוך מתן תשובות בסופי משפטים על ידי אלתורים קטנים מלודיים או הרמוניים.

לדעתי, תרומתו הגדולה ביותר של נט קינג קול היא בהפצה של הג'אז בטריו ובכלל ההפצה של הג'אז בקרב קהלים נוספים שאולי היו מחוברים לשירה יותר מאשר לטריו פסנתר כלי.

קטעים אחדים שהיו קרובים לרוק נ' רול תרמו לכך שבקהל שלו יישארו קצת צעירים ולא כולם נעלמו למסיבות ריקודי רוק נ' רול.

 

נתניאל אדמס קולז או בשמו המקצועי, נט קינג קול נולד ב-17 במרץ 1919 והיה זמר, פזמונאי ופסנתרן ג'אז אמריקאי. הוא נולד במונטגומרי , אלבמה

בילדותו משפחתו עברה לשיקגו שם אביו קיבל מינוי לכומר בכנסיה הבפטיסטית. אמו, פרלינה היתה נגנית העוגב בכנסיה. נט למד פסנתר עד גיל 12 עם אימו ומשם המשיך בלימודים פורמליים יותר. הופעתו הראשונה היתה כבר בגיל 4.natalie-nat-king-cole

 

קול לא השיג פופולריות רבה עד לשיר "Sweet Lorraine" בשנת 1940. מספרים על קול שהוא אף פעם לא החשיב את עצמו זמר טוב (ללא ספק היה אדם צנוע). אך סגנון השירה המאופק שלו עמד היטב בעימות מול השירה הקולנית של רוב זמרי הג'אז. הטריו של קינג קול חתם בשנת 1943 על חוזה עם חברת התקליטים "Capitol Records", שהייתה אז בתחילת דרכה. החתמת קול הובילה לצמיחתה של החברה בסופו של דבר.

 

הלהיט הראשון של קול היה שיר בשם   "Straighten Up and Fly Right" המבוסס על פולקלור שחור והוקלט בשנת 1943. השיר הפך להצלחה כשמכר יותר מ־500,000 עותקים. בשנות החמישים נטה להתפשר לכיוון פופ אך לא נטש את הג'אז ואף הקליט כמה אלבומי ג'אז טובים. לאחר טיול בקובה הקליט אלבום בהשפעת המוזיקה ששמע שם שנקרא Cole Espanol והנה קטע מתוכו


קול היה האפרו-אמריקני הראשון שהייתה לו תוכנית רדיו משלו. בהמשך הקריירה גם הופיע בטלוויזיה, אך תוכניות אלו בוטלו מפני שנותני החסות חששו להעסיק אדם שחור בזמנים ההם. קול נלחם בגזענות לאורך רוב הקריירה שלו. באחת ההופעות שלו הוא הוכה ויצא בזול כי תכננו לחטוף אותו.

נט קינג קול, מעשן כבד, מת מסרטן הריאות בפברואר 1965 כשעדיין היה בשיא קריירת השירה שלו.Allan Harris by Ayano Hisa small

בתחילת מרץ יופיע בישראל הזמר / גיטריסט/ מלחין אלן האריס בשיריו של נט קינג קול ובפרשנויותיו האישיות כפי שנהוג בג'אז. אליו יצטרף הסקסופוניסט הנפלא איתו הוא מופיע שנים: ג'סי ג'ונס ג'וניור

וכן צוות ישראלי מצויין: אלק כץ בפסנתר, דור סמוכה בקונטרבס ויונתן רוזן בתופים. מובטחות לנו הופעות טובות מאוד.

האריס זכה בפרסים והוא מוערך מאוד כאחד שמחבר בין ג'אז לסוגיו עם סול עכשווי ומקצבים פאנקיים. הוא זמר טוב מאוד, בעל ג'אזיות לצד שירת סול במסורת של השחורים בשנות ה-70.

הנגינה שלו בגיטרה מאוד גרובית כאשר הוא מלווה וכאשר הוא מאלתר שומעים השפעות של ווס מונטגומרי בנגינת האוקטבות לעיתים או מהבלוז באלתורים אחרים.

לכרטיסים למופע של אלן האריס לחץ כאן