מחווה לג'ו זאווינול Birdland

לרכישת כרטיסים לחצו כאן

Billy Cobham ניהול מוזיקלי, מנטור ותופים (ארה"ב/שוויץ/ פנמה)

הכוכבים של מחר

Nikolaus Holler סקסופון Universität für Musik und darstellende Kunst Graz אוסטריה

Lennert Baerts סקסופון  Music Conservatoire Antwerp בלגיה

Toomas Keski-Säntti פסנתר University of the Arts Helsinki Sibelius Academy   פינלנד

Ruben De Maesschalk בס  Music Conservatoire Antwerp בלגיה

אורי מנשה סקסופון (המרכז ללימודי ג'אז, הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב)

אריאל מאריאש גיטרה,  בית ספר רימון למוסיקה

תומר שדות  תופים, האקדמיה למוסיקה ולמחול ירושלים

חלוץ הפיוז'ן

הפסנתרן והמלחין האוסטרי ג'ו זאווינול  שנחשב לחלוץ זרם הפיוז'ן בבג'אז החל את דרכו דווקא כפסנתרן ג'אז מסורתי .ליווה את הזמרת הגדולה דיאנה וושינגטון וניגן  בחמישייתו של הסקסופוניסט האגדי 'קנונבול' אדרלי. בהמשך דרכו ז היה שותף ליצירת אלבומיו של מיילס דיוויס  " In a Silent Way", ו- "Bitches Brew", המסמל את פריצת הפיוז'ן וייסד את להקת 'תחזית מזג האוויר' (Weather Report)שהתאפיינה בתחכומה וחיבור של ג'אז עם פאנק (Funk), רוק ומוזיקה קלאסית. זאווינול זכה בשלושה פרסי גראמי וכן 30 פעם בתואר "קלידן הג'אז הטוב ביותר" בסקרי כתב העת היוקרתי Downbeat .

לקריאה נוספת לחצו כאן

הפסנתרן והמלחין האוסטרי ג'ו זאווינול  פעל בארה'ב החל משנות ה60. מעניין לדעת שכמי שנחשב לחלוץ זרם הפיוז'ן בבג'אז החל זאווינול את דרכו דווקא כפסנתרן ג'אז מסורתי. הוא היה מלווה הקבוע של הזמרת הגדולה דיאנה וושינגטון ובהמשך הצטרף לחמישייתו של הסקסופוניסט האגדי 'קנונבול' אדרלי, שם גם כתב את הקטעים, שהפכו בהמשך לסטנדרטים, "Mercy, Mercy, Mercy" ,"Walk Tall" ו-"Country Preacher" (שהוקדש לכומר ג'סי ג'קסון, פעיל התנועה לזכויות האזרח והוביל לאימוצו של זאווינול על ידי קהילת האפרו אמריקאים ברחבי ארצות הברית בראשית שנות השישים).

בתקופה זו החל  זאווינול להתנסות בנגינה בפסנתר חשמלי Fender Rhodes ועל אורגן חשמלי לג'אז המסורתי, דבר שצד את תשומת לבו של מיילס דייוויס שהזמין אותו לנגן עימו. זאווינול היה שותף ליצירת תקליטו של מיילס " In a Silent Way", שאת שיר הנושא שלו הוא אף הלחין.  בהמשך כתב את היצירה בת 20 הדקות Pharaoh's Dance, המוקלטת על צידו הראשון של התקליט הכפול החשוב "Bitches Brew", המסמל את פריצת הפיוז'ן.

באותה התקופה הוא החל להתנסות בנגינת סינטיסייזרים תוך שהוא מוסיף שכלולים, שיפורים ואפקטים לסינתיסייזרים ולאורגנים בהם ניגן . בשנת 1970, חבר ג'ו זאווינול לסקסופוניסט ויין שורטר שאותו הכיר מתקופת נגינתו עם מיילס דייוויס) ויחד הם הקימו להקת 'תחזית מזג האוויר' (Weather Report),אותה הם הנהיגו ד פירוקה ב-1985. מוזיקאים רבים ניגנו בהרכב המשתנה בגלגוליו השונים, הבולט ביותר היה הבסיסט המהפכני ג'אקו פסטוריוס. אלבומיהם החשובים, בהם הוגדר "הצליל של 'תחזית מזג האויר'" היו "Sweetnighter" ו-"Mysterious Traveller" בהם התפתחה המוזיקה הן באורך הקטעים, הן בתחכומם ונוספו לה אלמנטים של פאנק (Funk), של מוזיקת רוק ושל מוזיקה קלאסית תוך אלתור קבוצתי. התקליט "Heavy Weather" מ-1977 (בהרכב עם פסטוריוס) זכה להצלחה המסחרית הגדולה ביותר והגיע למקום ה-30 במצעד בילבורד.

בפרט הצליח הקטע הסוחף "Birdland" מאת זאווינול מתוך תקליט זה (על שם מועדון Birdland בניו יורק), שמנוגן עד היום במופעי ג'אז שונים ברחבי העולם. קטע זה זיכה את זאווינול בשלושה פרסי גראמי.  Sportin' Life" הוא האלבום האחרון וה 14 במספר של ההרכב יצא ב-1985 ובו התארח הזמר בובי מקפרין בשירה.

זאווינול זכה 30 פעם בתואר "קלידן הג'אז הטוב ביותר" בסקרי כתב העת היוקרתי Downbeat .

לרכישת כרטיסים לחצו כאן