מחווה לג'ון קולטריין My Favorite Things

לרכישת כרטיסים לחצו כאן

Florin Raducanu פסנתר (רומניה)

Jari Perkiömäki סקסופון אלט (פינלנד)

דניאל רותם סקסופון טנור

טל גמליאלי בס

יונתן רוזן תופים

בצעדי ענק

אף על פי שפעל כמוזיקאי יוצר רק מעט למעלה מעשור נחשב הסקסופוניסט ג'וֹן קולטריין נמנה עם על הגדולים והמשפיעים על עולם הג'אז, כמי שהרחיב את אפשרויות האלתור, שילב מוזיקת עולם בג'אז ויצירת נתיבי התפתחות חדשים כהארד בופ, ג'אז מודאלי וג'אז חופשי והיה שותף להקלטות ההיסטוריות של מיילס דיוויס. כ- band leader הוביל את הרביעייה שלו להקלטת אלבומים פורצי הדרך  ביצירות שהתאפיינו במהלכים הרמוניים ייחודיים אשר סימלו את מסע החיפוש הבלתי נגמר שלו אחר צלילים חדשים ואפשרויות ביטוי נרחבות יותר. עקב השינוי הנפשי העמוק שחל אצלו החל להתייחס למוזיקה באופן רוחני, דתי ומיסטי הקליט את אלבומו המפורסם ביותר A Love Supreme אשר מוגדר עד היום בין אלבומי הג'אז המשובחים בכל הזמנים. ב-1971 הכריזה עליו הכנסייה האפריקאית האורתודוקסית בסן פרנסיסקו כעל קדוש ובתפילותיהם הם משלבים מוזיקה שלו ומילים שכתב

קשה להתעלם מנגינתו הייחודית של הפסנתרן פלורין רדוקנו מרומניה, המתאפיינת בתחושה רתמית חזקה וזרימה שוצפת של צלילים. מכהן כפרופסור לקומפוזיציה, פסנתר וג'אז באקדמיה למוזיקה בבוקרשט, מלחין ומנצח מבוקש הכותב בעיקר לתזמורות סימפוניות וממזג ג'אז עם מוזיקה קלאסית ומוביל את טריו הג'אז שלו בהופעות ברומניה וברחבי העולם , הקליט 9 אלבומים, ביניהם אינטרפרטציות ג'אזיות ליצורתיהם של בטהובן ושופן וכמו כן למוזיקת פולקלור רומנית שזכו לביקורות נלהבות בעיתונות האמריקאית והקנדית. ניגן עם דיוויד מורי, ארי רולנד, ג'ון מוסקה (ארה'ב), אריק לגניני (איטליה),סלין רודולף (גרמניה), זהיד אחמד (מלזיה) ג'אספר בלום (הולנד), ז'אן לואי רסינפוס (בלגיה) ועוד.

לקריאה נוספת לחצו כאן

הסקסופוניסט ג'וֹן קולטריין נמנה עם הגדולים והמשפיעים על עולם הג'אז במיוחד בתחומי נגינה בסקסופון טנור וסופרן, הרחבת אפשרויות האלתור, שילוב זרמי מוזיקת עולם בג'אז ויצירת נתיבי התפתחות חדשים כהארד בופ, ג'אז מודאלי וג'אז חופשי. אף על פי שפעל כמוזיקאי יוצר רק מעט למעלה מעשור, נחשב בעיני רבים למוזיקאי בעל ההשפעה הרבה ביותר על התפתחות הג'אז לאחר מהפכת הבי בופ. קולטריין החל את דרכו כנגן אלט סקסופון והופיע עם דיזי גילספי בתחילת שנות החמישים אולם מהר מאוד גוייס על ידי מיילס דיוויס לנגן ב'חמישייה החדשה' שלו והיה שותף להקלטות ההיסטוריות של מיילס בתקליטים Cookin' with the Miles Davis Quintet, Relaxin' with the Miles Davis Quintet, Workin' with the Miles Davis Quintet, ו- Steamin' with the Miles  שם הייתה גם הפריצה הגדולה שלו לתודעה העולמית של הג'אז.

יחד עם זאת, רק לקראת סוף שנות ה50 הפך קולטריין ל band leader והוביל את הרביעייה שלו יחד עם הפסנתרן מקוי טיינר, הבסיסט פול צ'יימברס והמתופף אלווין ג'ונס שניגנה את יצירותיו שהתאפיינו בהשפעות הארד בופיות. קולטריין חזר אמנם מידי פעם לנגן עם מיילס דיוויס והשתתף בין היתר בהקלטת האלבומים פורצי הדרך Kind of Blue ו Milestones אך בתחילת שנות השישים עשה תפנית סגנונית והחל לבצע יצירות שהתאפיינו במהלכים הרמוניים ייחודיים הידועים כ Coltrane Changes ששינו את כל התפיסה ההרמונית בג'אז ובאו לידי ביטוי ביצירות כגון ‏ Giant Steps ו- ‏‏ Countdown  אשר סימלו את תחילת מסע החיפוש הבלתי נגמר של קולטריין אחר צלילים חדשים ואפשרויות ביטוי נרחבות יותר.

קולטריין החל ליצור ג'אז חופשי, שניכרו בו גם השפעות מוזיקה הודית ואף ערבית ( Naima). אז גם החל לשלב סממן מוכר שלו – "זעקות" בטונים גבוהים במיוחד, המושפעות מזעקות האקסטזה הדתית המקובלות בכנסיות האפרו אמריקאיות, שהמשכן ביצירות על סף הג'אז החופשי או האוונגרדי. עקב השינוי הנפשי העמוק שחל אצלו כשהחל להתייחס למוזיקה באופן רוחני, דתי ומיסטי וראה בעצמו שליח שתפקידו להנחיל לעולם את תפקידה של המוזיקה כשפה מיסטית מאחדת הוא הקליט את אלבומו המפורסם ביותר A Love Supreme אשר מוגדר עד היום בין אלבומי הג'אז המשובחים בכל הזמנים.

עד היום נחשב קולטריין לאמן ג'אז שטרם נמצא לו מוזיקאי המהווה לו ממשיך דרך.

כבר ב-1965 נבחר קולטריין להיכנס להיכל התהילה של הג'אז אולם את פרס הגראמי הראשון שלו קיבל רק לאחר מותו ב-1982 וב-1997 זכה לפרס גראמי על מפעל חיים. ב-2007 זכה לפרס פוליצר מיוחד על היותו "דמות איקונית" (icon) בעולם הג'אז. ב-1971 הכריזה עליו הכנסייה האפריקאית האורתודוקסית בסן פרנסיסקו כעל קדוש ובתפילותיהם הם משלבים מוזיקה שלו ומילים שכתב.

לרכישת כרטיסים לחצו כאן