חליל הצד בג'אז

שלום לכם חובבי הג'אז,

הפעם אספר לכם בקצרה על חליל הצד בג'אז, וגם במוזיקה הקובנית. אבל לפני כן – סיפור בשלוש שורות. לפני הרבה שנים, כאשר למדתי באקדמיה למוזיקה, היה במחזור מעלי חלילן מעולה. כולם רצו לנגן איתו, אבל לא רק בגלל שהוא היה נגן מוכשר, ולא רק בגלל שעמד תמיד בזמנים, אלא מכיוון שהוא נהג לעזור לסחוב ציוד כבד. מה אני מנסה לומר? החליל הוא קטן ולא כבד – זה טוב לגב אבל דורש הגברה.

החליל מעולם לא היה יכול להתחרות בעוצמה של החצוצרה או הסקסופון, שהם כלי ג'אז נפוצים ומוכרים. עד שנות ה-50 לא היתה מספיק הגברה בהרכבים או בתזמורות, ולכן החליל לא היה נפוץ בהרכבי ג'אז.

ב-1927 נוגן הסולו הראשון של חליל צד בג'אז. היה זה המוזיקאי הקובני אלברטו סוקארס, בתזמורת של קלארנס וויליאמס. סוקארס היווה את החוליה הראשונה בקשר בין נגינת חליל צד ג'אז ובין קובה.

סוקארס, כמו חלילנים נוספים בג'אז, ניגן גם קלרינט וסקסופון. הנה דוגמא לנגינתו בתקופה מאוחרת יותר.

בתולדות הג'אז ידוע שוויימן קארבר הוא בין חלוצי נגינת הג'אז בחליל צד. הנה הקלטה שלו מ-1933, בתזמורת של הנרי רד אלן. האלתור מתחיל בשנייה ה-59 והוא משלב בין מסורת נגינה קלאסית לג'אז.

בשנות החמישים התרחשו התפתחויות מעניינות בחוף המערבי בארה"ב, כמו נגני כלי הנשיפה (וביניהם חליל צד) ג'רום ריצ'רדסון ובאדי קולט, שניגן בחמישייה של צ'יקו המילטון.

נשפנים נוספים שניגנו גם בחליל צד הם פול הורן, אריק דולפי וצ'רלס לויד. כדאי להאזין להם. הרבי מאן היה כפי הנראה החלילן הראשון שניגן בחליל ככלי ראשי. הנה Moanin. החליל בג'אז המשיך להתפתח, ונוצרו קטעים מוכרים כמו Spain.

בקובה של תחילת המאה ה-20, התפתחה תרבות של נגינת חליל בסטייל שנקרא Charanga. החליל המקורי של הצ'רנגה נבנה מעץ ולצדו היו כינורות, פסנתר, כלי הקשה ושירה. החליל אילתר, בדרך כלל במנעד גבוה מעל הכינורות. לעתים הצטרפו גם חצוצרות, כמיטב המסורת של הקובנים.

הנה דוגמאות למוזיקה קובנית עם חליל צד: צ'רנגה מודרני, וריצ'רד אגואס (מגדולי החלילנים בקובה, שנולד ב-1923 וחי בקובה עד פטירתו ב-2006). הוא ניגן בתזמורת ארגון הידועה.
רוב הלחנים של הצ'רנגה היו בחמישה סולמות מז'ור ומינור, הנוחים לכלי מיתר (דו, רה, מי, סול ולה – אלו הסולמות שנוגנו בחליל העץ).

הצ'רנגה אינו ג'אז, אך בסגנון זה האלתור משמעותי ונוכח בכל שיר. אם אתם מכירים את תרבות המוזיקה הקובנית, ייתכן שזה קצת מפתיע לשמוע חליל צד בתפקידים בולטים, שהרי בהרכבים רבים בסגנון הדנזון או צ'ה צ'ה צ'ה, החצוצרות מאוד בולטות מעל הרית'ם סקשן.

בצ'רנגה, כמו במוזיקה הקובנית, עולם הרגש מוביל לצד קצביות חסרת פשרות. יש יחסית מעט אקורדים, אבל דרכי הליווי בפסנתר וכלי ההקשה יוצרות חיים קצביים שלמים.

Orlando Maraca Valle, חלילן קובני נהדר, ובן דודו הפסנתרן Ramon Valle, יופיעו בישראל עם הרביעייה שלהם בחודש מאי 2018. הם קצביים, מסעירים, מרגשים ומנגנים מעולה החל מהליווי ועד האלתורים המשובחים שלהם. ההופעה שלהם מקפיצה בדיוק כמו שתשמעו כאן.

מאחל לכל מי שיגיע להופעות בילוי נהדר ואולי יתחשק לכם גם לנוע עם הקצב.

שלכם,
רז סקלס