דיזי גילספי – ג'אז והומור

כדי להבין את הראש של דיזי גילספי, כדאי להכיר את אחת מתכונותיו הנפלאות – ההומור.

צפו בשלוש דקות וקצת מהסרטון הזה כדי להבין עד כמה גילספי היה מלא הומור ושיתף את הקהל באופן פעיל בהופעותיו.

דיזי גילספיג'ון בירקס גילספי נולד ב-1917 בצ'רו, מדינת דרום קרוליינה, ארה"ב. הוא היה חצוצרן, מלחין, מנהיג הרכבי ג'אז, שגריר הג'אז ברחבי העולם ונציג בולט של האפרו אמריקנים לאורך כל חייו.

גילספי השפיע על מוסיקאי ג'אז רבים ועל חצוצרנים בפרט. ממפתחי סגנון הבופ ומפיצו הראשי.

גילספי היה אדם אינטליגנטי, משכיל, בעל הומור נפלא ולעתים חם מזג. הוא היה הצעיר מבין 9 אחים. אביו היה פועל בניין שבסופי שבוע הנהיג הרכב ג'אז ומת כשדיזי היה בן 10. שנתיים לאחר מכן החל גילספי ללמוד טרומבון וחצוצרה בכוחות עצמו והתעניין מאוד בתיאוריה והלחנה. הוא למד לבד גם לנגן בפסנתר.

כשרונו המוסיקלי אפשר לו ללמוד בלורינבורג, שם היו זקוקים לחצוצרן עבור התזמורת ב-1932. בשנים שלמד שם, התאמן ללא הרף בחצוצרה ובפסנתר (ללא הדרכה אישית).

ב-1935 עבר עם משפחתו לפילדלפיה וניגן בהרכבים. הוא למד מצ'רלי שייברס סולואים של החצוצרן רוי אלדרידג' שהשפיע עליו בשלב זה. ניגן בתזמורת של פיירפקס, שם קיבל את הכינוי דיזי, בשל התנהגותו הליצנית מלאת ההומור.

ב-1937 עבר לניו יורק, ניגן בתזמורתו של קאב קאלאווי וגרם לו להזדעזע שוב ושוב בשל פרצופיו והתנהגותו – בזמן שקאב שר שיר אהבה, הקהל היה פורץ בצחוק!

בשנים 44'-43' הקים שישייה עם הבאסיסט אוסקר פטיפורד וב-44' ניגן בתזמורתו של הזמר בילי אקשטיין שאיפשר אלתורים. הנה אחד הקטעים הכי מזוהים עם גילספי Be Bop.

שנה משמעותית בקריירה של גילספי היא 1945. 5 שנים אחרי ההכרות הראשונה עם צ'רלי פרקר, הם הקימו חמישייה משמעותית מאוד להתפתחות הג'אז המודרני. ההקלטות משנה זו ומ-46' משמעותיות מאוד והשפיעו על נגנים בכל כלי הנגינה. היו אלו הקלטות בי בופ ששינו את פני הג'אז.

בסרטונים הבאים קטעים שהלחין גילספי והקליט עם פרקר. Shaw 'NuffDizzy's Atmosphere . ניתן לשמוע בהלחנות הבי בופיות של גילספי כבר בשלב זה עיבוד קצבי וקצת קולות. גילספי קלט שגם בבי בופ ניתן ליצור חלקים מעובדים ולאחר שההרכב עם פרקר התפרק ניתן לשמוע יותר ויותר קטעים בהרכב גדול יותר ועם עיבודים. זוכרים שהזכרתי את ההומור שלו? הנה שיר משעשע.

ב-1947 הכיר דיזי גילספי את נגן כלי ההקשה הקובני צ'אנו פוזו והכרות זו הובילה לפיתוח סטייל שכונה קו-בופ, שהיה שילוב בין בי בופ למקצבים וכלי נגינה קובנים. הנה Manteca. ב-1953 מישהו דרך על החצוצרה שלו וזו התעקמה ב-45 מעלות. הוא המשיך לנגן איתה כי אהב את הצליל ומאז יש דגם של חצוצרה עקומה כזו.

בשנת 1956 התבקש גילספי על ידי משרד החוץ להקים תזמורת ולצאת בשליחות ללבנון, איראן, סוריה פקיסטן, טורקיה, יוגוסלביה ויוון. מספר חודשים לאחר סיור זה, יצאה התזמורת לדרום אמריקה במימון ממשלת ארה"ב. דיזי הפך לשגריר של מוסיקת הג'אז.

בהמשך הקריירה שלו, גילספי המשיך להופיע בכל העולם ואף ניגן סוג של פאנקי ג'אזי (יש אלבום שלם עם לאלו שיפרין). בחרתי את הביצוע הזה של Unicorn ויהיה לכם ברור למה מהר מאוד. עד שנת פטירתו ב-1993, גילספי המשיך להקליט, להופיע בכל רחבי העולם ולחייך הרבה.

המיומנויות המוזיקליות של גילספי

 

לדיזי היה צליל אישי שמזוהה עמו, שכלל נגינה ברגיסטר מאוד גבוה ושימוש בטכניקה גבוהה מאוד, כולל פרזה ידועה שלו בטריולות, שרבים מצטטים אותה. השליטה האבסולוטית בחצוצרה וכל מנעדה איפשרה לו ביטוי רגשי עצום. סטקטו ,לגטו, גליסנדו, צווחות גבוהות ושימוש ב-mute הם חלק מהביטוי. גילספי היה מיומן בגיוון דינמי ועורר בכך את השתאות הקהל.

קטעים אחדים שהוא הלחין נכנסו לספרי הג'אז ובוצעו על ידי מוזיקאי ג'אז לדורותיהם.

למשל A night In Tunisia, שמשלב מקצב אפרו קובני וסווינג (ביצוע מיוחד) או הקטע Groovin' High. בשני המקרים ההרמוניה או צירופי המהלכים מקוריים של גילספי.

גילספי היה מומחה להרמוניה וזו אחת התרומות המרכזיות שלו לג'אז כולל ללמד מוזיקאים אחרים.

בקרוב יגיע לישראל החצוצרן הנהדר Freddie Hendrix להופעות לכבוד 100 שנה להולדת דיזי גילספי. הוא מגיע לארץ עם הסקסופוניסטית ארנה טרקובו ועם הפסנתרן המדהים טמיר הנדלמן, שגר בארה"ב כבר שנים רבות ובעיני הוא אחד המעולים שיצאו מישראל. בנוסף, ברית'ם סקשן, צמד חמד מעולים: דור סמוכה בקונטרבס ושי זלמן בתופים. מומלץ מאוד!

כל טוב וג'אז משובח,

רז סקלס