דיוק אלינגטון ובילי סטרייהורן

דיוק אלינגטון

דיוק אלינגטון

חובבי ג'אז יקרים, היום אספר לכם קצת על חייו של דיוק אלינגטון, התזמורת שלו

וגם על יחסיו עם בילי סטרייהורן "בן זוגו" ליצירה.

(אני ממש , אבל ממש אוהב את המוסיקה של אלינגטון !!!).

אדוארד קנדי אלינגטון נולד בוושינגטון בשנת 1899 וניגן פסנתר מגיל 7.

בעצתו של הפסנתרן פטס וולר הצטרף להרכב הוושינגטוניאנס  ב-1923 ועבר לניו יורק.

עד 1927 הופיע במועדוני ברודווי וההרכב צמח בהדרגה ל-10 נגנים ואף 12 כאשר החל להופיע במועדון הכותנה בהרלם (עד 1931) ובסרט הוליוודי Check And Double .

במועדון הכותנה החלו להתפרסם ובשנים אלו הקליטו כ-200 שירים בסגנון הג'ונגל שהיה מקורי של התזמורת (חיקוי קולות של חיות הג'ונגל). 

בילי סטרייהורן

בילי סטרייהורן

באמצע שנות ה-40 התזמורת גדלה ל-18 נגנים וביניהם בילי סטרייהורן,

שהפך פסנתרן שני,מעבד ומלחין עבור התזמורת. בילי היה מלחין מצוין

והוא לא הסתיר את הערצתו לדיוק אלינגטון. הוא הלחין קטעים טובים מאוד והנה דוגמא לאחד מהם, אחד ההמנונים של התזמורת בביצוע הידוע  מפסטיבל ניו פורט.

בתחילת שנות ה-40 מרסר אלינגטון, הבן של דיוק, הכיר לסטרייהורן את בן זוגו הראשון,

אארון ברידג'ס ואיתו הוא חי עד 1947. בילי מעולם לא הסתיר את היותו הומוסקסואל,

היה שותף למחאות אזרחיות וגם היה ידיד של מרטין לות'ר קינג. דיוק וסטרייהורן עבדו יחד כ-30 שנה.

בילי נפטר מסרטן ב-1967.

הוא הלחין יצירה בעלת חמישה חלקים המתארת את ההיסטוריה של השחורים בארצות הברית:

.Black,brown and beige a tone parallel

סטרייהורן ואלינגטון

סטרייהורן ואלינגטון

בשנות ה-50 הגביר את כמות ההופעות בחו"ל וביסס את הצלחתו הבינלאומית.

בשנות חייו האחרונות כתב במיוחד טקסטים ומוסיקה דתית.

דיוק זכה בפרסים ותארים לאורך כל הקריירה.

הוא נפטר ב-1974 ובנו מרסר החצוצרן החליף אותו כמנהיג התזמורת.

תקציר מאפייני תזמורתו,עיבודיו וכתיבתו של אלינגטון:

*תפקיד התזמורת: (לפי תקופות) בתחילה תזמורת לריקודים ובידור ובהמשך הקריירה דיוק החל מבצע את יצירותיו האומנותיות באולמי קונצרטים מכובדים ומחויטים בהתאם.

*הנגנים: מוסיקאי ג'אז , קוראי תוים,יודעי תאוריה והרמוניה .

*אילתור: תזמורת של סולנים מצטיינים בכל כלי הנגינה . התזמורת שימשה לנגנים רבים קרש קפיצה לקריירה אישית מוצלחת. (ראו רשימת נגנים).

*סגנונות קומפוזיטוריים:

א. מוסיקה תוכניתית כמו  The Jungle Sound.

ב.מוסיקה לריקודים- כתיבה במטרה להפוך ללהיט.

ג.יצירות מוסיקליות אומנותיות-רפסודיות,סוויטות(ג'אז עם מסר- Black , Brown).

ד.יצירות דתיות עד כדי מיסות כמו- In The Beginning God .

*שיטת כתיבת העיבודים: דיוק כתב בכל מצב-במונית, במיטה, באמבטיה או בהמתנה להקלטה.

היתה לו מיומנות לכתוב מהר את בסיס היצירה ולאחר מכן נותר רק לעבדה לתזמורת.

הרמוניה הוא למד בכוחות עצמו על הפסנתר. את העיבודים כתב דיוק בפסנתר

וצבע התזמורת נבע מכתיבה לסקציות נשיפה מעורבות.

*אלינגטון כתב כ-2000 שירי ג'אז ויצירות ונחשב למלחין האמריקאי החשוב והפורה ביותר.

אלינגטון נשאל על ידי מישהו מהיכן הוא שואב השראה והנה תשובתו מצוטטת במדויק:

.My men and my race are the inspiration of my work"

"I try to catch the character and mood and feeling of my people

——————-

בקרוב, במסגרת ג'אז חם, יגיעו לארץ הסקסופוניסט המעולה ויין אסקופרי ולצידו נטליה סמירנובה בוטמן בפסנתר.

ילוו אותם צמד מקומי משובח, דור סמוכה בקונטרבס ושי זלמן הענק בתופים.

את אסקופרי שמעתי בדיסקים כבר מזמן אבל חייב לספר לכם על המפגש החי הראשון איתו,

שהתרחש בפסטיבל הג'אז בהולנד (North Sea Jazz Festival).

אסקופרי ניגן בחמישייה של החצוצרן טום הארל. עם כל הכבוד להארל,

אסקופרי אלתר עם אש וניצוצות, טכניקה מעולה ורגש נפלא.

מאוד מסקרן אותי החיבור שייווצר עם סמירנובה, שהיא פסנתרנית וירטואוזית,

שמסוגלת לנגן כל סטייל ג'אזי מעולה. מדהים שהערב יוקדש לדיוק וחברו ליצירה סטרייהורן.

מי שמגיע לקונצרט בי-ם ב-11 במאי, אני אנגן שם עם תלמידי התיכון לאומנויות

ולאחר מכן כולנו נהנה מהופעת ג'אז חו"ל משובחת ביותר. מאוד מומלץ !

לכרטיסים למופע מחווה ל"דוכסי הסווינג: דיוק אלינגטון ובילי סטרייהורן" לחצו כאן