ג'אז אפרו קובני של שושלת ולדז

מדובר בצ'וציטו ולדז שיגיע לארץ לסדרה של הופעות ואני 3משוכנע שכל מי שיהיה בהופעה שלו יחווה עונג רב חושי ויתכן שתרגישו רצון לרקוד, לשיר ואולי שניהם בו זמנית. שימו לב לנגנים המעולים שילוו אותו בישראל.

 

לפני הכל, מדובר כאן במשפחה ממוצא קובני בה מדהימה במיוחד מסורת נגינת הפסנתר של (סבא) בבו ז"ל 1918-2013, (אבא) צ'וצ'ו שנולד  ב-1941 והנכד צ'וציטו שנולד ב-1966. שלושתם גם מלחינים ומעבדים. שימו לב לרגישות המופלאה בנגינתו של צ'וצ'יטו וברור הטכניקה.

בשנות החמישים בבו היה בין מפתחי מקצב הממבו ולאחר מכן פיתח מקצב חדש בשם בטנגה שהתחרה בממבו. הוא היה דמות חשובה מאוד במוזיקה הקובנית.

בשנות ה-60 עבר למקסיקו ולאחר סיבוב הופעות בארה"ב  ובאירופה הוא עבר לסטוק הולם שם גר עד 2007 ועסק
בהלחנה , ביצוע והפצת הג'אז האפרו קובנית ובכלל מוזיקה קובנית. זכה בקראמי ועוד פרסים לאורך הקריירה.

צ'וצ'ו, בנו של בבו הוא פסנתרן מחונן (גנטיקה היתה, כשרון 1היה וכנראה גם אימונים) ובניגוד לאביו הוא נשאר בקובה (למרות הקשיים) ושם גר עד עכשיו. הקריירה שלו כללה הופעות בכל העולם והוא אחד הבולטים בנגינת הפסנתר האפרו קובני. וירטואוז מבריק.

ומדוע אני מספר על הסבא והאבא?

כי זו הגנטיקה והסביבה אליה נולד צ'וצ'יטו , פסנתרן, מלחין ומעבד שמנגן מוזיקה שמחברת יפה מאוד בין קובה המסורתית, לג'אז האפרו קובני שהתפתח בשנות ה-40 בין השאר על ידי דיזי גילספי ואל אלו מתחברת מסורת הג'אז בה שולט צ'וצ'יטו ללא עוררין.

צ'וצ'יטו כמו בבו שילב אלמנטים מגוונים מהג'אז האמריקאי והאלתור אצלו תופס מקום מרכזי. בניגוד לסבא שלו הוא משלבגם קטעים שנוגעים בפאנק, רוק ופופ בטוב טעם וגם מקצבים מהאיים הקאריביים. בגיל צעיר הצטיין בתור שחקן בייסבול אבל המאמנים שלו שמעו אותו מנגן פסנתר והתעקשו שיעזוב את הספורט. מאז הוא בעצם השקיע את כל כולו בנגינת פסנתר ונכח בחזרות והקלטות של אביו עם ההרכב הידוע אירקרה.

צ'וצ'יטו מנגן עם רגש שבהכללה מאוד אופייני למוזיקה chuchito-valdésהקובנית אך לצד המסורת הזו ובהשפעת אביו הוא מאלתר באנרגטיות מדהימה וסוחף את המאזין לטיול שנע בין קובה למקסיקו, נוגע בארצות הברית ושוב משייט לקובה, כל זה  באלגנטיות ולעיתים בסערת חושים רגשית וגם נגיעות באפריקה.

 

שלושת הואלדזים תרמו ותורמים להפצת מסורת הג'אז האפרו קובני ושל המוזיקה הקובנית שיש בה מקצבים רבים וחלקם מאוד ידועים כמו סלסה או ממבו וכו'.

הסבא עבר לאירופה ושם הופיע בפסטיבלים וגם לימד את הסגנון.

צ'וצ'ו עדיין גר בקובה אך ניגן במקומות רבים בעולם (המועדונים הכי נחשבים ופסטיבלים) ונחשב מאוד כמשפיע על פסנתרנים בארה"ב ובעולם.

צ'וצ'יטו שגר במקסיקו, נחשב בעיני לממשיך דרכם של סביו ואביו אבל מביא את הצבעוניות העכשווית שיש בעולם המוזיקה וזה מתבטא בשילוב של מסורות מוזיקליות. אין כאן שום פשרה מבחינתו אלא שימוש באמצעים מגוונים ליצירת עניין צורני, מלודי, הרמוני וגם מבחינת סאונד כללי של ההפקה.

בקובה משתמשים במילה יונפה במקום במילה גרוב….לשלושת הואלדזים גרוב מדהים ביותר !!!

 

אני מאחל לכם הנאה רבה בהופעה ומי שמגיע לי-ם , אהיה שם עם תלמידים וננגן בלובי של תיאטרון י-ם לפני ההופעה. בואו לאמר שלום J

רז סקלס