אלביס פרסלי ועולם הג'אז

שלום לכם חובבי הג'אז.

היום אספר לכם על ההשפעות של כמה סגנונות מוזיקליים על אלביס פרסלי.

אלביס אהרון פרסלי נולד ב-8.1.1935 בטופלו שבמיסיסיפי בארה"ב ונפטר ב-16.8.1977.

הוא היה זמר שלא למד מוזיקה מעולם אך למרות זאת הפך להיות אחד המשפיעים בתולדות המוזיקה הקלה. הוא זכה בכינוי מלך הרוק אנד רול וזאת למרות שביצע גם שירים במגוון סגנונות אחרים. פרסלי השתתף ב-33 סרטי קולנוע ונחשב גם שחקן מצליח.

 

המוזיקה הראשונה שהשפיעה על אלביס היתה הגוספל ששמע בכנסיה שכן משפחתו נהגה לבקר בכנסיה על בסיס קבוע וידוע שאלביס היה משתתף בכל מיני סשנים של גוספל גם כאשר היה כבר כוכב ידוע שהופיע ברחבי העולם.

הגוספל זו מוזיקה נוצרית כנסייתית שהתפתחה כדי להוות תשובה למוזיקה החילונית האמריקאית.

הגוספל נוצר על ידי שילוב של הספיריטואלז – שירת העבדים האפרו-אמריקאים שהובאה מאפריקה והתפתחה בארצות הברית ומזמורי הדת הכנסייתיים שהובאו מאירופה לארצות הברית.

הנה דוגמא לשיר גוספל מהכנסיה הבפטיסטית (שחורה). הפעמות המודגשות בסגנון הן השניה והרביעית (ראו מחיאות הכפיים של המקהלה) וזו אחת מנקודות החיבור בין הגוספל לג'אז.

הכלים המובילים בליווי השירה הם בדרך כלל קלידים כגון: פסנתר ואורגן האמונד וגם כלי נשיפה, תופים, גיטרה (ואף גיטרה חשמלית בגוספל המודרני יותר) וגיטרה בס.

אלביס מאוד אהב גוספל והקליט הרבה מאוד שירי גוספל. הנה דוגמא אחת לקטע בהופעה.

פרסלי גם הושפע ממוזיקת קאנטרי אמריקאית והקליט אלבומי קאנטרי פופולאריים. הנה דוגמא.

סגנון חשוב נוסף שהשפיע על אלביס באופן מובהק היה הבלוז וניתן לאמר בפרוש שחלק מהרוק אנד רול של פרסלי הושפע באופן ישיר מצורת בלוז 12 תיבות ומהאווירה של שירי הבלוז השחורים.

הנה דוגמא לקטע שמוגדר רוק אנד רול אך בנוי ומבוסס על בלוז 12 תיבות. (מכירים את השיר נכון?)

ומה לגבי השפעות מכיוון הג'אז?

כאן כבר נדרש מעט יותר תחכום, ידע והבנה. כוונתי לכך שכמעט כל אדם שנולד במיסיסיפי בשנות ה-30 הושפע מהג'אז של דרום ארצות הברית שהיה מתובל היטב בבלוז וגם בשירי עבודה וגוספל.

הג'אז נולד במדינת מיסיסיפי בעיר ניו אורלינס וכאשר אלביס נולד הג'אז היה סגנון מאוד פופולארי ששימש לריקודים ובידור. בילדותו לא ייתכן שלא שמע ג'אז (דיקסילנד וגם סווינג ובהמשך אפילו בי בופ). חלק מנגניו של אלביס היו נגני ג'אז ואני חייב לציין את אחד מהם ששמו האנק גרלנד והוא היה גיטריסט טוב ביותר. הנה דוגמא לקטע של גרלנד ואני יודע שנגינתו השפיעה על אלביס ולאו דווקא על הנגינה של אלביס בגיטרה אלא יודע על השירה ועל הפרשנות האישית לבלוזים וקטעי גוספל.

דוגמא נוספת להשפעות בלוזיות ג'אזיות ניתן לשמוע בסולואים של הסקסופון למשל רנדולף בוטס.

השפעה נוספת מהג'אז היא השימוש בקונטרבס. הנה שיר לא לגמרי ג'אזי אבל הכי קרוב להגדרה של הג'אז מהרפרטואר של אלביס. כמה אווירה ג'אזית יש כאשר הפעמות השניה והרביעית מודגשות, ליווי מגניב של הקונטרבאס ואלביס חוגג לו בשירה. מוכר וידוע..

בקרוב יופיע בישראל הפסנתרן סיירוס צ'סטנט. בעיני הוא פסנתרן מהטובים ביותר בימינו. הוא הקליט כבר די הרבה אלבומים בטריו, רביעייה וחמישייה ואלבומיו ממש מומלצים.

ההופעה בישראל ממש מסקרנת אותי כי הוא יבצע את הפרשנות הג'אזית שלו לשירים של אלביס פרסלי. ינגנו יחד עם סיירוס המוזיקאים הנהדרים יוראי אורון בקונטרבס ואיתן איצקוביץ בתופים- לכל הפרטים על המופע של סיירוס בג'אז חם לחצו >>>> כאן

צפויה הנאה רבה J

רז סקלס