על פרנק רוזולינו והטרומבון – פסטיבל יפו ג'אז 2015

על פרנק רוזולינו והטרומבון

אחד מכלי הנגינה המופלאים, העשירים והמרגשים ביותר הוא הטרומבון. זהו כלי מרכזי בתזמורות הביג בנד המהווה את עמוד התווך של התזמורת המעניק לה נפח ועוצמה. ניתן לנגן עליו בצורה לירית מאוד מצד אחד ובעוצמה ואגרסיביות מצד שני. למרות מנעדו הגדול וצלילו העשיר והעמוק אפשר לספור על אצבעות שתי הידיים את הטרומבוניסטים הגדולים שעצבו את הג'אז והשפיעו עליו שכן זהו כלי תובעני, המופעל באמצעות הזזה והחלקה של צינור מתכת בתוך צינור נוסף והנגינה עליו דורשת מיומנויות שאין למצוא אותן בכלים אחרים.

בין הטרומבוניסטים הגדולים בהיסטוריה של הג'אז ניתן למנות את טומי דורסי בעל הצליל המתקתק והרומנטי, את אמן הבי בופ  'סלייד' המפטון או את ביל ווטרוס בעל היכולות הפנומנליות להגיע למנעדים הגבוהים יותר מזה של החצוצרה.

פרנק רוזולינו נמנה על אותה קבוצה איכותית ולו נייחד מחווה מיוחדת בפסטיבל.

רוזולינו שכונה 'האיש בעל צליל הזהב' הפך למודל לחיקוי ולמתווה דרך בגלל צלילו העשיר, נגינתו הוירטואוזית ונגינתו המתוחכמת.

לא בכדי הוא היה כה מבוקש אצל אייקוני ג'אז כגון צ'ארלי פארקר, קווינסי ג'ונס, פרנק סינטרה, מל טורמה, טוני בנט ושרה ווהן שחשקו בצלילו המיוחד.

רוזולינו היה איש משעשע, בעל חוש הומור וגישה קלילה לחיים  והרבה לשיר ולאלתר בקולו המיוחד, במקביל לנגינתו בטרומבון, ולכן הוכה כל עולם המוזיקה בהלם כאשר ירה בשני בניו והתאבד ללא התראה כלשהי ב 1978..

למרות זאת, אי אפשר לקחת ממנו את השפעתו ותרומתו העצומה לעולם הג'אז ולהתפתחותו של הטרומבון וזוהי גם הסיבה שבגללה החלטתנו לקיים את המחווה עבורו.

 

על האמנים

 

אטילה קורב– טרומבון, הונגריה

בוגר האקדמיה היוקרתית ע'ש פרנץ ליסט בבודפשט בטרומבון ובניצוח מקהלות.

אטילה הוא טרומבוניסט וירטואוז השולט במגוון רחב של סגנונות, החל מהדיקסילנד ועד לג'אז העכשווי ביותר. הופיע בפסטיבלי הג'אז במונטרו, אסקונה, פורי, ברלין, אוסלו, סקרמנטו, קובה (יפן) ובודפשט. הוזמן להופיע כסולן בפסטיבל ברידה היוקרתי בהולנד, היה חבר  ב European Jazz Orchestra  ובשנת 2007 זכה בפרסי הרדיו ההונגרי על תרומתו למוזיקה בהונגריה. בנוסף לטרומבון אטילה מרבה לשיר ומנגן בחצוצרה ובפסנתר. הוא מרבה להופיע בהונגריה וברחבי העולם ועוסק גם בניצוח מקהלות ועיבוד באופן מקצועי.

 

דני גוטפריד- פסנתר

דני גוטפריד הוא ללא ספק אחד מהאחראים על קיומה של סצנת הג'אז בישראל ומעמודי התווך שלה.

פסנתרן, מחנך ויזם אשר הקים בשנת 1981 את המחלקה ללימודי ג׳אז באקדמיה למוסיקה בירושלים, הקים בשנת 1987 את פסטיבל הג׳אז באילת ושימש כמנהלו האמנותי במשך 22 שנים. הקים וניהל את סדרות הג'אז במוזיאון תל אביב ובאופרה הישראלית, הופיע בארץ ובעולם עם גדולי הג׳אז – בני גולסון, פרנק פוסטר, רנדי ברקר, קלרק טר, רוני קיובר, סם ריברס, נילס הנינג פדרסן, שילה ג׳ורדן, קווין מהוגני, מרק מורפי ועוד רבים וגדולים.

 

 

יונתן וולצ'וק – טרומבון

נגן טרומבון, מלחין ומעבד, ניגן ברחבי ארה"ב והעולם עם גדולי נגני הג'אז וביניהם: גיימס מודי, ג'ימי היט, סלייד המפטון, רנדי ברקר, פקיטו דה ריברה , ג'וניור מאנס, בילי הרפר, רוי הרגרוב ועוד. היה חבר קבוע בתזמורת הביג בנד על שם דיזי גילספי  וכן בהרכביו של  הטרומבוניסט הגדול סלייד המפטון. הוציא את אלבום הבכורה שלו MORE TO COME בשנת 2008, אלבום שזכה לשבחים רבים כולל  תואר אלבום הבכורה של השנה בתחום הג'אז.

 

סיימון סטאר- באס

נגן קונטרבס. לאחר סיום לימודיו ב  Victorian College of the  Arts באוסטרליה למד אצל ענקי הבס גארי פיקוק ודייב הולנד, הופיע עם זמרי הג'אז האמריקאים קווין מהגוני וטאקורה רוג'רס, השתתף בהקלטות ביותר מ 40 אלבומים והפיק 14 אלבומים עם הרכבים בהנהגתו. מאז עלייתו לישראל בשנת 2009 סיימון פעיל מאוד בסצנת הג'אז המקומית והופיע, בין היתר, עם אלי דג'יברי, עומרי מור, יוליה פלדמן, ארהלה קמינסקי, רוברט אנצ'יפולובסקי ואחרים והיה מנהלו האמנותי של פסטיבל 'ג'אז בעיר הלבנה 2012' .

 

יאן דה האס – תופים (בלגיה)

בוגר האקדמיה למוזיקה בהוילארט (בלגיה) ו Berklee College of Music בבוסטון. בעת שחי בארה"ב הופיע עם הפסנתרנים  דייב קיקוסקי ומקוטו אוזונה ועם הטרומבוניסט הנודע פיל ווילסון.

עם חזרתו לבלגיה הפך לנגן הקבוע של תזמורת הג'אז של הרדיו הבלגי. יאן הוא זוכה המקום הראשון בתחרות הרכבי הג'אז של פסטיבל הג'אז של הוילארט. הופיע במשך 10 שנים כנגנו הקבוע של נגן המפוחית האגדי טוטס סטילמן וכמו כן ניגן והקליט עם החצוצרן האגדי צ'אט בייקר, הגיטריסט פיליפ קתרין, נגן הקלרינט, זוכה הגראמי, אדי דניאלס, החצוצרן רנדי ברקר, הסקסופוניסטים ג'רום ריצ'ארדסון וריק מרגיצה ועם מאות אמנים מרחבי העולם בסיבובי הופעות באירופה וארה'ב.

יאן הוא גם נגן ויברפון מקצועי ונחשב כיום למתופף החשוב ביותר בבלגיה.